Data aparitiei: 04.05.2009

Casele de avocatura si avocatii individuali reprezinta in majoritatea cazurilor ceea ce inseamna afaceri de succes. Criza economico-financiara pare ca nu a ocolit insa nici acest domeniu de activitate. Cum s-au adaptat avocatii, ce spete le aduc profit in aceasta perioada, cum privesc ei criza si masurile anti-criza ne explica avocatul Mihaela Badescu.


Finante si Afaceri:  Cum este resimtita criza economico-financiara la nivelul caselor de avocatura din Romania? Putem compara avocatura romaneasca cu cea britanica, spre exemplu?
Av. Mihaela Badescu:  Criza financiara se  resimte si la nivelul caselor de avocatura din Romania, doar ca sistemul de functionare este un pic diferit fata de cel din Marea Britanie.  
Conform unor articole aparute in presa in ultima vreme, marile case de avocatura britanice au oferit sume de bani stagiarilor ce trebuiau sa li se alature, numai pentru ca acestia sa mai stea un an acasa, scazand astfel costuri importante.

In Romania nu vor exista astfel de actiuni, neexistand  nici o obligatie a caselor de avocatura, mai mari sau mai mici, sa selecteze si sa preia stagiari,  de exemplu.
Pot sa va spun insa ca in ultima perioada am remarcat o crestere considerabila a cererilor de colaborare si a aplicatiilor trimise nu numai de absolventii de drept, ci si de avocati definitivi, titulari de cabinete individuale, care in mare majoritate sunt in dificultate. Criza nu este resimtita la nivelul cabinetelor mici, care s-au repliat si adaptat repede si datorita costurilor reduse pe care le au, dar si datorita posibilitatii de a activa cu preponderenta in sfera litigiilor intre persoane fizice,  cea mai putin afectata de criza financiara.
Impactul major si mult discutat, a fost si este restructurarea activitatii avocatilor, care si-au redefinit ariile de expertiza in functie  fie de domeniile economice neintrate inca in colaps, fie de ceea ce au dictat cerintele pietei. 

Finante si Afaceri
:  Care credeti ca sunt directiile spre care avocatii trebuie sa-si indrepte atentia in aceasta perioada?
Av. Mihaela Badescu:  Asa cum se cunoaste foarte bine, exista pe piata firme specializate in recuperarile de creante, care pana la acest moment  au fost de foarte multe ori preferate de catre creditori, pe de-o parte datorita costurilor oferite, pe de alta datorita faptului ca, in conditii normale de piata, sistemul aplicat de acestea in vederea recuperarii creantelor aveau, statistic, o rata de succes destul de ridicata inca din faza necontencioasa.  Actualmente are loc o migratie a clientelei de acest tip direct catre avocati,  sablonul aplicat de firmele de recuperari de creante neputand sa mai functioneze eficient intr-un climat financiar precar, atata vreme cat debitele restante isi au cauza principala tocmai in aceasta zguduitura, si nu se mai datoreaza pur si simplu relei credinte a debitorilor, sau unui prost management. Deoarece criza financiara a dus la o evidenta imposibilitate a multor debitori de a achita datorii restante, avocati si-au imbogatit portofoliile si cazuistica, cu un lung sir de  creditori, respectiv de litigii in domeniul recuperarilor de creante.  Imposibilitatea achitarii debitelor restante creeaza un portofoliu de clientela si din randul debitorilor insa, caracteristic acestei perioade nefiind numai cresterea  numarului de dosare de faliment in care cererea de constatare a starii de insolventa este ceruta de catre creditorii care indeplinesc conditiile Legii 85/2006, ci  cresterea numarului de cereri ale debitorilor care solicita instantei sa li se constate starea de insolventa.

Din punctul meu personal de vedere insa, cred ca activitatea caselor de avocatura trebuie sa-si concentreze atentia si asupra politicii de tip preventiv si de protectie a activitatii derulate de clientela ce desfasoara activitati solide, productive, fara elemente speculative si cu direct  impact economic, printr-o consultanta activa  mai ales in domeniul contractual.

Finante si Afaceri: In timp ce criza este reprezentata de  recesiune economica si financiara, aceasta nu inseamna ca litigiile inceteaza. Ba, mai mult as spune, ele pot creste ca pondere. De unele din acestea se ocupa chiar casa dumneavoastra de avocatura. Este vorba despre spetele privind contractele de leasing. Care sunt problemele de acest tip pe care incercati sa le rezolvati? 
Av. Mihaela Badescu: La acest moment,  Cladoveanu, Badescu & Asociatii a preluat o serie de dosare  mai ales  in domeniul contractelor de leasing, domeniu destul de slab reprezentat in aria litigiilor, cel putin in activitatea noastra de pana acum.
Aparitia crizei financiare a avut consecinte negative profunde in acest domeniu, afectand in primul rand pe beneficiarii care au incheiat astfel de contracte, datorita inflexibilitatii- constatate personal- a societatilor de leasing, cu efecte negative si asupra acestora.

In procent de 100%, contractele de leasing financiar  sunt contracte de adeziune,  ce nu pot fi negociate, preformulate si pe care societatile de leasing le impun clientilor care doresc sa achizitioneze un bun in acest sistem.

Evident, la momentul la care  un utilizator ia decizia incheierii unui astfel de contract va semna forma de contract impusa, in alte conditii nefiindu-i acordata finantarea. Aparitia crizei economice a  dus la  blocarea  contractelor de leasing, utilizatorii nemaiputand achita ratele de leasing, iar firmele de leasing  incepand aplicarea dispozitiilor contractuale. Exista insa in cadrul acestor contracte o serie de clauze care incalca drepturile consumatorilor si care credem noi ca pot fi declarate clauze abuzive,  asa cum sunt acestea definite de Legea  193/2000 - republicata, privind clauzele abuzive din contractul incheiat intre comercianti si consumatori si de OG 21/1992 privind protectia consumatorilor si prin urmare anulate.

Principala problematica, din punct de vedere strict juridic se refera la probatorii, avand insa in vedere ca legea rastoarna sarcina probei in sarcina comerciantului, din punct de vedere procedural este un mare castig.

Nu am ajuns la momentul la care sa promovam efectiv o actiune de anulare a clauzelor abuzive din contractele de leasing, dar avand in vedere stadiile la care suntem actualmente cu negocierile in astfel de spete, probabil ca in foarte scurt timp va trebui sa demaram actiunile judecatoresti aferente.

Ca un exemplu, la acest moment firmele de leasing inregistreaza returnari de autoturisme de 3-4 ori mai mari decat se inregistrau in aceeasi perioada a anului trecut. In conditiile in care parcul auto al firmelor de leasing devin din ce in ce mai pline cu autoturisme second hand, care in final vor fi valorificate la preturi foarte scazute, cred ca o deschidere mai mare spre gasirea unor solutii juste, care sa limiteze pierderile ambelor parti contractuale ar fi de preferat. Conform declaratiilor reprezentantilor unor firme de leasing, reposedarile au ca obiect autoturismele  de valoare mica, acolo unde clientii isi permit sa piarda sumele achitate ca avans si ratele de leasing. Actualmente insa au aparut probleme pe segmentul autoturismelor de lux, pentru care s-au achitat avansuri mari si ale caror rate, si ele foarte greu suportabile intr-o economie sleita de  criza financiara, vor fi pierdute in cazul unei rezilieri a contractului in termenii impusi de firmele de leasing.

Finante si Afaceri: Considerati ca in aceasta perioada dificila ar trebui ca la nivel administrativ, de reglementare sau chiar legislativ, sa se ia anumite masuri specifice?
Av. Mihaela Badescu:  In opinia mea criza are si un efect benefic pentru economie. Cred ca din aceasta criza vor putea iesi doar doua categorii de firme, companii. Cele pe care criza le-a prins fara datorii si cele care au o activitate foarte sanatos structurata. Restul agentilor economici, cu datorii la stat sau la furnizori, cu credite, cu echipamente, utilaje si masini achizitionate pe sistem de credit sau leasing, cu activitati nestructurate si neadaptate la aceasta etapa economica si financiara sunt sortite falimentului.
La acest moment in Romania se incearca aplicarea unei politici fiscale de criza, care insa nu cred ca va avea efectul scontat. Personal, in urma lecturarii  ordonantei de urgenta 34/2009 privind masurile in domeniul politicii fiscale, apreciez ca se incearca o diminuare a efectelor, fara a se  lua masuri asupra cauzelor. Nu vreau sa ma erijez in analist financiar si nici nu vreau sa promovez o critica nihilista la adresa masurilor anuntate de guvern  cu aplicabilitate generala, este doar o opinie personala. Masurile adoptate sunt de natura a aduce asa zise beneficii bugetului de stat, cu riscul  de a sugruma fiscal entitatile economice care ar trebui ajutate de fapt sa supravietuiasca si sa produca. Eu cred ca anuntatele masuri vor avea ca efect o marire artificiala a bugetului statului in primele luni dupa adoptare, urmate insa de o crestere si mai mare de falimente, chiar si a unor firme care ar fi avut sanse sa treaca peste criza economica.

Criza mondiala loveste darama casele de avocatura

La finele lui ianuarie, Clifford Chance si Linklaters, doua firme din Magic Circle, grupul ce reuneste cele mai mari cinci firme din avocatura londoneza, au anuntat pentru prima data in istoria lor recenta ca sunt nevoite sa concedieze o parte dintre avocatii cu care lucrau. De altfel, in City-ul londonez, numarul disponibilizarilor din industria de avocatura a ajuns deja la 3.000, iar unda de soc a unor decizii de o asemenea amplitudine nu a intarziat sa se rasfranga si pe pietele central si est-europene - acolo unde companiile din Vest au decis sa inchida sau sa isi restranga puternic o parte dintre birouri.


AUTOR: Avocat Mihaela Badescu
Sursa: Finante si Afaceri, Nr. 41