Data aparitiei: 06.12.2010

2010 s-a caracterizat prin aceeasi mobilitate legislativa ca si anii precedenti, poate mai caracterizati fiscal decat altadata. Desi voci rasunatoare anuntau prin 2009 ca momentul iesirii din criza nu e departe, 2010 s-a dovedit a fi un varf al acesteia. Guvernul s-a zbatut sa demonstreze ca stie ce face, ca e preocupat si ca are o strategie anticriza. In realitate a continuat sa orbecaie  incercand “pe pipaitelea” sa descopere semnele vitale ale economiei.

Avocat Mihaela Badescu


Urmarind insa contextul international al evolutiei tarilor mai dezvoltate ca noi pe timp de criza si constatand esecul Irlandei, de exemplu, tind spre o critica mai relaxata. Asta nu din cauza faptului ca in Romania s-au aplicat masuri reale de natura a ajuta functionarea normala a economiei, ci din cauza ca, printr-un noroc extraordinar, navigand printre multe masuri fiscale neinspirate, insolvente, legi neconstitutionale si fonduri europene neabsorbite, a mai ramas de undeva, nu se stie de unde, o speranta. Bugetul de stat arata foarte rau la acest moment, doar ca aceia care ar putea lua decizii se incapataneaza sa nu aplice niciuna din masurile viabile ce ar putea face o diferenta. Exista solutii, au fost invederate, au fost impartasite public si continua sa fie impartasite, si cu toate astea... sunt ignorate.

Ceea ce continua sa ma mire insa este insistenta unora in a crede ca mergand in aceeasi directie se poate ajunge la destinatia corecta. Adevarat! Va veni si intrebarea “care este destinatia corecta?“. Sa intrebam Guvernul, sa intrebam Parlamentul, sa intrebam Presedintele Romaniei! Sunt sigura ca raspunsul Domniilor Lor va multumi pe oricine, pentru ca discursurile cuprind in general raspunsuri formale corecte. Nu inteleg insa de ce, in conditiile in care se sustine ca suntem condusi inainte, noi mergem tot inapoi!?

Codul fiscal, decodat in 2010
Spuneam ca si in 2010 am avut parte de multiple modificari legislative, modificari pe care le voi trece in revista in cele ce urmeaza. Codul fiscal a fost evident unul dintre actele normative cele mai vizate. El a fost modificat in mai multe randuri, aceasta fiind principala cale prin care s-a incercat adoptarea unor masuri cu efecte anticriza, dar care, dovedindu-se foarte repede lipsite de suport, au fost remodificate. In acest context, Codul fiscal a fost probabil cea mai “chinuita” lege in 2010, desi nici in anii anteriori nu a putut fi exemplu de stabilitate. In 2010 codului fiscal i s-au adus 11 amendamente, care au introdus, au respins, au modificat si remodificat  prevederi ce reglementau aspecte fiscale chiar uzuale, de imediata si larga aplicare, dupa cum urmeaza: L. nr.22/02-03-2010 - pentru completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal (referitoare la impozitarea unei categorii de pensii); L. nr.24/02-03-2010 - pentru modificarea si completarea art. 284 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal (referitoare la impozitele pe teren); O.U.G. nr.22/24-03-2010 - pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal (referitoare la data la care va interveni obligativitatea platii impozitului anticipat);  L. nr.61/31-03-2010 - privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 106/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal (ordonanta in cauza se refera la o serie de reglementari ale veniturilor si cheltuielilor deductibile); L. nr.76/06-05-2010 - privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 109/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal (ordonanta modifica impozitul pe venit si pe profit, taxa pe valoare adaugata si accizele); O.U.G. nr.58/26-06-2010 - pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale (vestita ordonanta ce a “definit” activitatile independente); O.U.G. nr.59/30-06-2010 - pentru modificarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal (ce a largit baza de impozitare si a majorat unele impozite in domeniul taxelor locale); L. nr.147/12-07-2010 - privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 22/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal; O.U.G. nr.82/08-09-2010 - pentru modificarea art. 7 alin. (1) pct. 2 subpct. 2.1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum; O.U.G. nr.87/29-09-2010 - pentru modificarea art. III din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale (care face printre altele modificari cu privire la “definirea” notiunii de activitate independenta); L. nr.188/14-10-2010 - privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 155/2007 pentru modificarea alin. (4) si (5) ale art. 263 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal (referitoare la impozitele pe mijloacele de transport).

Codul de procedura fiscal, modificat
Codul de procedura fiscala a suferit doar doua modificari, prin O.U.G. nr.39/21-04-2010 - pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala si O.U.G. nr.88/29-09-2010 - pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, insa impactul acestora a fost de mica anvergura, procedura fiscala neprivind fondul masurilor ci doar modalitatea in care acestea vor fi implementate. Legea nr. 85/2006 a suferit si ea doua modificari: L. nr.25/02-03-2010 - pentru modificarea si completarea Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei (ce aduce modificari cu privire la modalitatea de publicitate a starii de insolventa, care devine obligatorie a se face si prin intermediul paginii web a debitorului) si L. nr.169/14-07-2010 - pentru modificarea si completarea Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei (care a adus o serie de modificari ale conditiilor de admisibilitate a cerererii de deschidere a procedurii insolventei, marindu-se perioada de intarziere la plata de la 30 la 90 de zile, si valoarea prag pentru care se poate cere insolventa la 45.000 de lei, dar si masuri de natura a scurta anumite termene procedurale).
Si Legii nr. 31/1990 i s-a adus o modificare, prin O.U.G. nr.90/29-09-2010 - pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale (care a reintrodus obligativitatea depunerii situatiilor financiare la Ministerul Finantelor Publice si dispune anumite masuri cu privire la fuziune/divizare).

Vedeta gafelor guvernamentale
Vedeta anului 2010 a fost si inca mai este OG nr. 50/2010 - privind contractele de credit pentru consumatori, care a creat in piata o mare degringolada si a dus indirect, la o serie de litigii intre clienti si banci, pe fondul unor nemultumiri legate de alte prevederi decat cele cuprinse in aceasta ordonanta. Acest subiect va mai creea un timp valva, avand in vedere ca ordonanta mentionata doar a deschis cutia Pandorei, efectele acesteia urmand a se propaga si in perioada imediat urmatoare.

Din pacate, desi anumite masuri aveau ca rol imbunatatirea unor proceduri cu privire la aspecte practice de mare interes, asa cum au fost reglementarile aduse prin modificarile la Legea insolventei sau la Legea societatilor comerciale, acestea si-au gasit cu greu corespondenta in practica, aplicarea lor putand sa devina eficienta doar in cazul unor modificari majore referitoare la sistemul de justitie in general.

Pe acest fundal, Legea nr. 202/2010 - privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselor, a fost asteptata cu mare interes, actualul blocaj din justitie putand fi depasit doar printr-o reglementare eficienta. Legea 202/2010 incearca sa intervina intr-un fel in actul de justitie, reglementarea insa este interpretabila si, vom constata in practica, va inlocui vechi lacune sau piedici procedurale cu altele noi posibile porti pentru abuzuri. Acesta este un subiect ce ar trebui tratat separat, avand in vedere ca adoptarea noilor masuri procedurale au creat in piata sperante spre o rezolvare mai rapida a unor dosare comerciale a caror trenare aduce mari pierderi, mai ales creditorilor. Nu am vazut pana la acest moment nicio schimbare legata de termenele acordate de instante la introducerea unui dosar, speram insa ca  2011 va aduce vesti bune si ca mediul de afaceri va putea sa se si foloseasca de amendamentele pozitive, in favoarea sa.


AUTOR: Avocat Mihaela Badescu
Sursa: Finante si Afaceri, Nr. 57 (decembrie 2010 - ianuarie 2011)